zaterdag 4 augustus 2012

                                                                  50/50

Wit,zwart, zwart wit,
't is tweërlei wat in mij zit.
Verstrengd in hart, in vlees en geest
een engel en daarnaast het beest

Koud, heet, heet, koud
soms roestig ijzer, dan weer goud.
Een hart, iets lichts dat naar het goede streeft,
een lijf, een ik, die voor zichzelve leeft

Omlaaag, omhoog, hoog, laag,
in bange twijfel  rijst de vraag
hóé zal de oordeelsweegschaal slaan,
wanneer ik voor mijn God zal staan?

Toch heb ik "iets" in mij gevoeld
van U mijn God,wat Gij bedoelt
'k Bid, leg dit iets tot tegenwicht
voor 't kwaad, omhoog tot U, naar 't licht!

Th.G.Baalman


4 augustus 2012 (verjaardag lieve vrouw)

Opmerkingen
Paulus onderkent de zelfde gespleten gevoelens die huizen in zijn lichaam. In Romeinen 7:13-26 noemt hij het o.a. "Ik doe niet wat ik wens (het goede)  maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik!" en "Het het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken , kan ik niet. Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik." En in 2 Corr.12:7 klaagt Paulus "Mij is een Engel des Satans in het vlees gegeven"
Vannacht kreeg ik een ingeving: Als ik sterf dan raakt Goddank ook die andere slechte kant van mij, zijn huis, mijn lichaam kwijt en ben ik eindelijk verlost.
Zie mijn gedicht 50/50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten