zaterdag 28 juli 2012

Het juiste midden

Woningbouwverenigingen vergaren enorme kapitalen. Maar zitten op het geld als een gier op een lijk. Lees onderstaand verhaal!
Hoe komt men tot weten? Door leren, studeren, ervaren, observeren en ondervinding, die de beste leermeester is. Wie drie tellen met zijn blote achterste op een gloeiende kachel heeft gezeten ondervindt dat een kachel geen goede zitplaats is.
De basis van het weten is het evenwicht, het juiste midden. Door Salomo als “voortreffelijk”. geprezen. “Wie de middenweg bewandeld, kan nooit meer dan voor de helft dwalen. ” zeg ik maar.
Het midden is het rustpunt van waaruit veel te ontdekken is. Wie alleen diepte peilt, krijgt geen kennis van hoogte, alleen de rand te verkennen zonder tot het middelpunt te gaan, geeft geen informatie over de tegenover liggende zijde. De gulden middenweg is in veel kwesties de beste. ledere pasgeboren baby moest een onuitwisbare gouden streep op het buikje getrokken worden, een baken waarnaar hij zich in het leven kan richten. Een soort “middenberm” beveiliging voor niet te hard, niet te zacht, niet té vlug niet té langzaam. Wáárom dacht u dat de wijze Boeddha zo lang en aandachtig naar zijn navel staard? Juist! Het ding zit in het midden.
Ik woon In een huisje van een serie van 16 stuks. Niet goedkoop, niet duur. Middenprijs. Middelmatige middenklasse. Niet op nummer 1 niet op nummer 5, maar nummer 3. In het midden dus. Achter een idioot hoge haag, die ik niet laag bij de grond maar half hoog wenste, voor wat uitzicht. Helaas die middenweg wordt mij niet gegund. De buren, middenmodaal soort, verrekken het de haag in te korten tot middenhoogte. Er wonen in ‘t buurtje geen jonge, ook niet stokoude mensen, maar mensen van middelbare leef tijd. De ramen zitten niet geheel dicht, maar kunnen ook niet wijd open. Dus middelmatige mogelijkheid om frisse lucht te krijgen.
Midden op mijn dak bevindt zich een tuimelraam. Niet te groot niet te klein. Een middenmodel. Wij doen hem half open, een midden oplossing. Staat het raam wijd open, dan is het “buitenkant”, staat het dicht, “binnenshuis”. Raamwerk en kozijnen zijn ongeverfd. Wel geïmpregneerd. Een middelmatige oplossing tegen vocht. Nu gaat houtwerk schimmel en lichte rotting vertonen. Niet goed voor onze gezondheid hoewel schimmel de basis is van penicilline een geneesmiddel dat gezond maakt. Het is dus weer van welk middenstandpunt je het bekijkt! Wij alarmeerde de woningbouw. Men stuurde twee (jawel twee man) naar ons huisje om de zaak in ogenschouw te nemen. Waarschijnlijk denkend dat drie man té veel is, een te weinig, maar twee een goede middenkeuze omdat bij een getuigenis van twee een zaak vast staat.
De heren aanschouwden, constateerden, overlegden en kwamen tot het Salomonsoordeel dat ondanks die tuimelmogelijkheid van het raam, het raam niet “buiten”, maar “binnen”behoorde, en dus tot onze verantwoordelijkheid. En dat omdat er wel eens wasgoed te drogen stond voor dat raam, vocht ontstond die schimmel veroorzaakte en wij derhalve zelf voor de kosten moesten opdraaien. Maar doen wij tot ventilatie het raam open, dan blijven vochtdruppels aan het raamhoutwerk hangen als het regent, terwijl ook vocht als damp en mist invloed heeft op het houtwerk van de kozijnen en dat heeft in ons natte landje ( na 16 jaar) meer invloed dan ‘n beetje nat wasgoed. ( dat overigens pas sinds een paar maanden voor dat raam staat!) Onze meningen zwalken dus als dronken matrozen van balkboord naar stuurboord tot ik tenslotte mij wanhopig aan de mast vastklamp, die zoals u weet in het midden staat. Ik moet nu kiezen tussen twee mogelijkheden. Een middenoplossing is er niet. Ik ga als 80 jarige met longemfyseem zelf aan de slag. Ga schuren en plamuren, gronden en schilderen en maak met mijn AOW kosten, of ik neem een aannemer in de arm die tegen een hoge prijs de zaak in orde maakt.
En op dat punt gekomen word ik boos. Héél erg boosl Ik pak potlood en papier en ga rekenen. Toen de woninkjes ir 1993 klaar waren was de huur ca.800 gulden. Nu in 2009, na al die jaarlijkse huurverhogingen ca. 450 euro. Laten we weer naar de middenweg gaan dus een gemiddelde van 400 euro per maand aanhouden. Dat is per huurder 4800 euro per jaar x 16 huurders 76800 euro per jaar x 16 jaar 1.228800 euro of in ouderwetse pietermannen, 2.703360 gulden.( als ik een rekenfoutje maak geachte lezer vergeef mij dat a.u.b. Ik doorliep alleen lagere school, die ligt tussen kleuterschool en universiteit, dus weer een middenweg!) Meer als toen de bouw heeft gekost!! En de kassa blijft rinkelen, dat gaat door maand na maand, jaar na jaar!
En kan daar potverdikkie niet eens een nieuwe raam of schilderwerk vanaf? Of koste het kleine onderhoud, het twee keer schilderen in die 16 jaar zoveel geld dat jullie op een raam moeten beknibbelen? Als men mij dat wil wijs.maken dan zeg ik “Maak dat de kat wijs” en wijs dan op het midden. Het midden van mijn voorhoofd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten